Tillbringat dagen med att efterlysa mitt försvunna förarbevis, sänt mail till berörd myndighet så får vi hoppas de löser detta..
Och ja, erkänner slarvigt av mig att inte ha koll på detta men jag var övertygad om att papperet låg på sin plats ihop med SRC certifikat men så var inte fallet, nu är det väl ingen ko på isen men eventuellt så önskar de se detta när man löser biljett för att gå genom Kielkanalen.
Har även sänt ett mail till SXK för att efterhöra om deltagande i 24timmars kan räknas som båtpraktik, detta enär mitt försvunna förarbevis är så pass gammalt att vi då inte behövde någon praktisk del.
Men jag har varit flitig och sänt ytterligare mail, nu har jag enligt konstens alla regler registrerat min PLB hos berörd myndighet.
I övrigt så räknar jag med att ligga kvar i Klagshamn ett litet tag till, inväntar ett par sjökort som jag önskar ha ombord innan vidare färd, Gps och plotter i all ära men jag vill gärna ha ett papperskort ombord, om inte annat så för att jag ibland önskar en bättre överblick än vad plottern ger mig..
Annars är allt väl ombord, dock så finner jag marinetraffic vara lite långsamt med att uppdatera. Ofta så syns jag inte alls långa tider, min AIS fungerar dock som den skall och går jag nu in på Vesselfinder så ligger jag i Klagshamn medans jag tills jag nyss försvann från Marintraffic såg ut att vara under segel strax nord Öresundsbron..
Jag har i alla fall bilder på när du och Ingemar Olaisson var med mig och seglade 24-timmars. Det var den gången vi seglade med spinnaker söderut – Från Lysekil till Hätteberget. En halvindsbog mot Marstrandsön. Sen spinnaker i en sydostlig vind från Marstrandsön till Måseskär, varifrån vi seglade bidevind för en västlig vind till Hållö – rundningspunkten väst Sälö.
När vi satte kurs mot målet i Lysekil, var den västliga vinden så svag att vi nästan inte rörde oss framåt. Du och Ingemar ville starta motorn och gå hem till båtplatsen på Springet. Jag var doch envis som vanligt och fick er motvilligt att sätta spinnakern.
Med den knappt halva knopen vi gjorde, skulle det ta bortemot 15 timmar att segla till målet i Lysekil. När ni inte kunde tala skepparen till rätta gick ni och la er. Farten ökade med nån tiondel efterhand och till slut närmade vi oss målet i Lysekil med god fart. Passerade mållinjen med 20 minuter till godo.
Jag har också kort på den gången du och Kåre seglade 12-timmars med var sin julle.