Midsommardagen..

Seglade igår ifrån Limhamn till Helsingborg. I stort sett en trevlig segling i måttlig vind. Fast när jag passerade Barsebäck gick pulsen opp en aning, kom ett larm på kanal 16 om en motorbåt som tog in vatten. Men just när jag konstaterat att jag hade två sjömil till den olycksdrabbade båten så kvitterade SSRS larmet..

Enär de skulle vara framme i god tid före mig så fortsatte jag att segla. Dock gick pulsen opp igen när Sweden Rescue frågade sjöräddningen om de hade pumpar ombord. Svaret från räddningsbåten blev då nej.. Och kustbevakningen som hade pumpar befann sig så pass långt bort att de hade 45 minuter till platsen.

Jag var då på väg att erbjuda mig att gå in till haveristen om det skulle behövas hjälp med att koppla haveristen mellan två båtar för att förhindra att den gick till botten. Men just som jag sträckte mig efter min VHF så återkom SSRS och meddelade att de hade pump ombord..

Nyfiken som man är så följde jag det hela via radion och det hela avlöpte väl, pumpen lyckades hålla motorbåten flytande tills de bogserat den till slip i Barsebäck.

Vad lär vi då oss av detta?. Som jag ser det så är en VHF en oslagbar livlina. Och att ett medlemskap i SSRS är en billig peng för den trygghet de skänker oss som vistas till sjöss.

Motorbåten med läckage hade tyvärr ingen VHF utan de talade med Sweden Rescue via mobil, Sweden Rescue höll sedan kontakt med räddningsbåten via VHF.. Just rörande denna händelse så hade den olycksdrabbade kunnat hålla kontakt med räddningsbåten så snart de fick larmet.. Tror de hade känt sig lite lugnare då.. Förstod på radiotrafiken att motorbåtens besättning var övertygade om att båten var nära att sjunka.

Jag seglade så vidare. En trevlig seglats helt tills jag var i höjd med Ven, då vred vinden så jag fick plattläns. Detta är varken min eller min båts paradgren men jag tog mig med tre till fyra knop allt närmre min destination..

Strax innan Helsingborgs Bulkhamn så öppnade sig så himlen och jag bärgade segel.. Gick sedan mot Norra hamnen i Helsingborg för motor. När jag gått ett litet styck så vred vinden och ökade kraftigt. Som tur var så upphörde då regnet men det var en lite skvalpig tur med krabb sjö.

Men jag kom tryggt i hamn och fann en grönskyltad plats. Och här ligger jag nu, det är har under förmiddagen varit ett veritabelt skyfall så lusten att segla vidare ville inte riktigt infinna sig.. Det hänger fortsatt regntunga skyar över Helsingborg så jag tror bestämt att jag ligger kvar idag.. Men det är ju Midsommarhelg och då bjuder ju traditionen att vi skall ha regn och rusk?

Nu skall jag ägna lite tid åt att studera väderprognoser så får vi se om jag får det väder och de vindar jag önskar snart….