En bild säger mer….

Om jag inte missminner mig så utlovade jag igår att det skulle ryckas i bryggseglarens krage för att förmå honom att ta några bilder så att ni kära läsare skulle få njuta av lite klassisk Sovjetisk design och ingenjörskonst…

Och jodå jag tog faktiskt några bilder….

Ovan ser vi alltså en detalj som benämns som bröstkåpa, innanför denna huserar tändspole, brytarspetsar samt en slungregulerad automatisk tändförställning… Puuuh, många svåra och knepiga ord där… Men hela klabbet skall så snart prylarna anländer ersättas av en ny tändspole och en elektronisk brytarlös tändning.. På så vis hoppas jag att jag kan säkerställa att stiften återfår gnistan och att den levereras när det är ett gynnsamt läge att starta förbränningen och på så vis omvandla fossilt bränsle till rök, oväsen och några få hästkrafter som jag kan nyttja för att driva Vlad fram längs landsvägen…..

Ovan ser vi då hojen i all sin prakt.. det gula på cylindern är dock en arbetshandske som normalt sett inte huserar just där… glömde nog bara att avlägsna den innan jag tog bilden…

Detta är alltså enligt regbeviset en Dnepr K750m ifrån år 1971. Och jodå, ramen och för den delen hela chassiet är faktiskt vad de utgör sig för att vara… Tank, Sadel och instrument härstammar dock troligen ifrån en Dnepr MT10… Motorn är en 650cc toppventilare, växelllådan passar ihop med motorn så även om dess ursprung är okänt så får det vara så så länge bitarna funkar ihop…

Här ser då en bild där även holken syns en liten aning… Sidovagnen förefaller vara av samma årgång som chassiet… Och det är en Dneprholk.. Uralvagnarna har en mycket praktisk baklucka som mitt exemplar saknar.. Men jag når ganska enkelt det utrymmet genom att med endast ett knapptryck frigöra ryggstödet i vagen och då kan jag sedan till exempel komma åt batteri, verktyg, olja och andra bra att ha grejor som huserar där…

Här ser vi holken , med reserv, både bränsle och hjul… Den lilla lådan på vagnens högra framflygel lär härstamma ifrån en militär DKW. Den pryder sin plats och rymmer en liten verktygslåda i dagsläget…

Som jag tidigare nämnt så bor batteriet i holken.. Normalt så huserar detta under sadeln bakom växellådan men redan när Vlad flyttade till er bryggseglare så hade det lilla och ganska klena batteri som var original ersatts utav ett större bilbatteri.. Så det får behålla sin plats bakom ryggstödet i vagnen… Jag har dock säkrat det i en batterilåda med rejäla spännband bultade i durken så nu kan det absolut inte rymma någonstans även om vi så skulle slå runt med ekipaget…. ( Det stod helt löst… ganska riskabelt i min värld?? )

Så vad sker då idag? Tja, jag får kanske försöka komma ihåg att slå i olja i kardanklumpen.. en lampa skall i bromsljuset på vagnen.. och sedan så får jag väl ägna mig åt att demontera styrlager.. Den nya delarna har dock inte anlänt ännu men det skadar nog inte att jag innan dess har räknat ut både hur jag avlägsnar det gamla och även hur jag monterar dit det nya….

I övrigt inget direkt att rapportera…

Fair Winds

Stefan