Felsöka och reparera

Funderade idag på att faktiskt lämna Laboe, vädret var väldigt lockande men när jag började förbereda för avfärd så började jag av någon märklig anledning med att koppla in autopiloten. Normalt brukar jag ansluta den när jag ämnar att nyttja den. Nu var det tur att jag frångick mina normala rutiner. Piloten ville nämligen inte alls ut och segla idag, den bara tjöt ilsket och displayen flimrade..

Fann då fram manualen men just detta felsymptom fanns naturligtvis inte med.. Öppnade då opp piloten men bortsett ifrån mycket lite fukt, troligen kondens så såg allt bra ut. Motorn gick att rotera manuellt och drivremmarna var prima…

Mätte då strömmen till piloten och vid den punkt där apparatens egna kablar möter båtens var det full fräs.. Inte ens något mätbart spänningsfall mellan batteribank och denna punkt…

I detta läge så hjälper ju som bekant bara en sak…..

LÖFBERGS LILA

Efter en kopp kaffe så började jag så smått fundera på att försöka komma i kontakt med Raymarine för en telefonkonsultation.. Men inför utsikten att sitta och lyssna på ” Tack för att ni väntar” så beslöt jag att jag nog gott kunde behöva en kopp kaffe till…

Tydligen fick denna andra kopp igång de små grå för jag insåg plötsligt att jag inte kollat hela kedjan rörande strömförsörjningen.. I sittbrunnen sitter det ju ett uttag där jag kopplar piloten..

En snabb okulär inspektion gav vid handen att det förelåg omfattande korrison utav kontaktytorna… På ren svenska… det var rostigt och ärgat….

Så med hjälp av av 5-56 och Löfbergs Lila har jag nu en fungerande autopilot igen…

Nu har ju tiden runnit iväg så jag seglar inte vidare idag, och det kanske var lika bra för jag vet nu att det finns två intressanta museum jag vill besöka här i Laboe… Ett U-båtsmuseum och ett museum över sjömän ifrån båda de stora krigen samt ett 72 meter högt monument över de sjömän som föll i det första världskriget.

Så nu tänker jag gå iland för att ta mig en dusch, här är det behaglig temperatur idag så det var lite svettigt att krypa omkring med en voltmeter…

2 reaktioner till “Felsöka och reparera”

  1. Intressant resonemang! Man undrar vad som löser flest problem; en burk spray eller kaffe?
    Kul att följa din blogg hur som helst, lycka till!

    1. Att ta en kopp kaffe och samla tankarna är aldrig fel, lätt att glömmer något och så pillar man bara vidare om man inte tar en tankepaus ibland…

Kommentarer är stängda.