Ibland funderar jag på om jag verkligen skall berätta hur det egentligen förhåller sig?
Men tror nog att det är lika bra, i synnerhet som underhållningsvärdet kan anses signifikant…
Nåväl , sent igår bytte jag ut ett förfilter som verkligen behövde bytas, sedan så kryper jag glatt ihop över motorn och börjar att bearbeta den manuella dieselpumpen, ni som skruvat lite båt vet ju att man istället för obekväm arbetstid hellre åberopar obekväm arbetsställning….
Och jag pumpar ivrigt, trygg i förvissningen att sist tog det ju inte så många minuter så min obekväma arbetsställning är snart ett minne blott.
Och efter en stund så har jag förfiltret fullt med diesel.. då borde ju egentligen saken vara klar?
Nej, det är nu er bryggseglare gör en tankevurpa som kommer att vara i nästan två dygn… När jag fått diesel i förfiltret så öppnar jag luftskruven på detsamma och nu förstår nog en del av er vart detta kommer att sluta?
Jag gjorde det dock inte utan pumpade idogt på beredd att stänga luftskruven när det kom diesel… Nu kom det aldrig den minsta droppe och klockan var till slut över midnatt om båda mina tummar var nu blankslitna efter att förgäves ha pumpat ett bra tag…. Så jag retirerade in i kojen….
Dag Två
Kliver opp och ser en strålande dag som prognosen hade lovat, rätt så lagom med vind och den kommer ifrån rätt håll. Så jag angriper raskt situationen i förhoppning att snart kunna lägga ifrån kaj. Men för att vara säker så fattar jag beslutet att byta filter igen. Kollar nu grundligt alla packningar och anläggningsytor. Allt ser perfekt ut och jag känner mig helt nöjd. Så dit med filtret igen…..
Döm om min besvikelse när jag får samma , eller nja nästan sämre resultat.. Hmmm, kan det vara något i någon ledning? Lika bra att riva isär för att kunna blåsa rent.. Monterar så ihop hela klabbet men inget resultat. Nu börjar min förtvivlan att närma sig en kritisk nivå.. Men så slår det mig? Tog inte det lilla blecket på pumpen i något när jag nyss pumpade?
Jodå, nog var det så, slangen som förser pumpen med bränsle hade jag monterat några grader fel så jag fick inte fullt utslag… Detta var ju lätt att åtgärda så nu skulle jag snart få luftat och kunna starta min motor…
Men Nej Nej Nej…. samma visa om igen………………………
Då blixtrar det till i skallen… men för säkerhets skull, för nu är jag trött sliten och förtvivlad så ringer jag min gode vän Anders på Smögenvarvet….
Hej,, jo du förstår,, jag har ibland lite otur när jag tänker… en åsikt som han genast sekunderade… Men du? Nog är det väl så att jag först luftar förfiltret…
Svaret blev ja… om du har tanken över filtret… Ridå… så var det ju på min gamla båt… När jag nu stängde luftskruven på förfiltret så fylldes det ju på mindre än en minut, två minuter senare så var finfiltret luftat och så startade Pentan glatt igen…..
Nu skall jag plocka undan verktyg och få mig lite mat… sedan får vi se om jag är fit for fight att segla imorgon… Har faktiskt inte kollat prognosen, mest googlat efter Penta verkstäder när jag inte förtvivlat har pumpat idag….
Kommentaren ovan var första gången jag hade dieselproblem – dock inte sista.
Jag hade ett återkommande problem att jag fick luft i bränslesystemet när båten legat still ett tag.
Efter några år låg vi i Lysekil och skulle hem och det blåste väldigt mycket. Jag fick inte segla för frun och kryssfocken satt på förstaget men stuvad i sin säck.
När vi var mitt för Stånge Huvud stannade motorn. Jag hade gått så långt från land det bara gick. Rusade fram på däcket, öppnade säcken och hissade focken. Fick inte upp den ordentligt och skoten trasslade sig i den hårda vinden. Det var ju halvvind, så focken drog ju ändå och vi kunde ta oss in i Lysekils norra hamn.
När jag fått lugnat ner mig och började en grundligare koll, visade de att det var i en kona det läckte. När jag skulle ansluta ett rörfanns det inte tillräckligt med plats, så konan kom it riktigt rakt på. Det var där det sög luft när båten låg länge, eller som vid detta tillfället det var stor belastning.
Under 40 års ägande av båtar med dieselmotor har det inträffat många incidenter relaterade till Diesel/luftproblem.
Jag bruka lite på skämt och lite på allvar säga, att jag seglat hem flera gånger för att motorn krånglat än att jag fått gå hem för maskin pga att jag brutit masten.
Brutit masten har jag gjort en gång.
När det gäller hur många gånger jag seglat hem pga motorproblem vill ja hänvisa till psalm 260 i Svenska Psalmboken.
Det där med tekniska applikationer är en historia för sig.
Bara i ämnet bränsledingar,filter, skit i bränslet och luftläkaget, skulle jag kunna skriva en roman – ja – i alla fall ett antal kortare noveller.
Första gången jag hade dieselproblem var i början på 1970-talet. Hade byggt en havskryssare av typ Bianca 27. Ett skrov byggt i Rudköping på ön Långeland – som du kommer att segla förbi, vilken månad som helst.
Jag var ju seglare, så jag skulle inte ha nån otor, men min mor var en lika förståndig kvinna som tjuren Ferdinans mor. Hon insåg snabbt att det inte var nån ide att med sin tjurskallige son. Hon bodde i Göteborg och jobbade på Volvo. Hon ”stivade” helt enkelt in till en verkmästare på Volvo Penta och lade fram sitt problem.
Verkmästaren löste problemet. Mina föräldrar hämtade en låda som innehöll en VP MD6 på 10 Hk och allt som behövdes för att installera den. Sen körde de till Gravarne – den delen av Kungshamn som jag bodde i hette så på den tiden – och satte ner lådan så den stod maximalt i vägen vid båten. Blev tvungen att flytta på motorn och då kunde jag ju lika gärna lyfta upp eländet i båten och installera den.
Den stora sjösättningsdagen infann sig. Hade precis förhalat båten från sjösättningsplatsen till en plats lite längre ut på kajen i Fisketångens hamn, när åskvädret drabbade oss med närmare orkanvindar.en stor plyfaskiva flög upp och fastnade i riggen på segelbåten som låg för om oss. Massvis med båtar kom efterhand in i hamnen från holmarna på utsidan.
Åskväder går i regel över lika snabbt som de kommer.
Fyllde på 20 liter diesel i tanken, från en jeepdunk. Startade motorn. Den startade direkt. Det stod ett par vackra flickor på kajen – min fru och en kompis till henne – och väntade på att få följa med på en mindre provtur.
Innan de hann kliva ombord stannade motorn. Kom på att jag glömt öppna bränslekranen på tanken. Motorn hade gått nån knapp minut på den dieseln som fanns i filtret från fabriken.
Öppnade kranen, tog fram instruktionsboken och började lufta.
Till slut tröttnade flickorna på kajen och gick hem.
När jag inte fick motorn att gå, så tröttnade jag så småningom och gav upp och skulle precis åka hem när Göran Lundin kom för att kolla på den nya båten. Göran är utbildad bilmekaniker, men har mest kört lastbil och buss större delen av sitt yrkesliv.
Förklarade problemet för honom och frågade om han kunde hjälpa mig. Visst . inget provlem. Jag räckte honom instruktionsboken, som han vägrade ta emot med orden; ”Skulle jag följa de, så får jag aldrig igång motorn” varpå han klev ner i båten och efter ett par minuter startade motorn.
Såvitt jag minns så är det MD6 som är lite speciell att lufta, fanns ett otal luftfickor där vill jag minnas, luftade en sådan nere på tången och fick faktiskt liv i den igen… så kanske det är något med fastlandet och gamla pentor?.. ( om man gör det rätt från början vill säga.. =)