Nåväl… lämnade Anholt.. Seglade en kort stund för babords halsar för att sedan slå och sätta kurs mot Gilleleje..
Efter dagens första och enda slag så fick autopiloten ta hand om jobbet med att styra skutan… själv trimmade jag segel och kokade kaffe.
Hur beskriver man då en seglats? Solen sken i stort sett hela dagen, var första dan på länge som jag faktiskt intresserade mig för att hålla solpanelen justerad mot solen.
Vinden var god och riktigt stadig, seglade mest hela tiden dikt bidevind och loggade 5-6 knop… 12 sjömil innan Gilleleje gick solen ned så även denna seglats fick till en del ske i mörker, men jag seglade över öppet hav med gott djup så det var ingen större navigationsutmaning.
Att ha en AIS ombord är lätt att vänja sig vid, i synnerhet när mörkret faller, skönt att kunna se större fartyg på skärmen långt innan man ser deras lanternor.. mindre fartyg lös denna kväll med sin frånvaro både på AIS och när jag spanade av närområdet…
Fast ett litet navigationsmisstag gjorde jag, strax innan Gilleleje så höll jag ut och rundade ostindiefarergrund. När jag sedan kom iland och åter tog en titt på sjökortet så såg jag att den manövern kanske var lite onödig enär grundet låg på 3,5 meters djup… Nåväl sådana misstag kan jag leva med bättre så än tvärtom…
Ja det var en fin segling förstår vi.
Du har väll redan upptäckt att varvet har en del intresant att bjuda på.
Uppe i den västra byggnaden där brukar det kunna stå en och annan segelbåt under omvårdnad.
Hälsningar från Mor & Far
ja här finns en del att titta på, blir nog här ett dygn till..
Ohøj skeppar. Vil bare ønska dej en herlig tur. Hyggeligt at få en kort prat med dej i vesterø havn. Mange hælsningar. Johnny. Ps. Sender samtidigt en hilsen fra per steen og skipper.
Tackar, ligger nu Gilleleje…