En ganska lång dag…

Ja hör och häpna.. vaknade idag innan klockan ringde.. Och även om jag var en liten aning förvånad så insåg jag allvaret.. Opp och koka kaffe innan kudden blir alltför mjuk och skön igen.

När kaffet så var klart och avnjutit så lämnade jag kaj. Satte segel klockan 09.00. Kursen var jag just då inte klar över men oavsett så var jag tvungen att gå fri för lite kobbar och skär som någon hade bestämt skulle ligga i min väg, nu kan jag troligen inte hålla någon ansvarig för detta, har en svag aning om att dessa hinder låg här redan när Gustav Vasa gick i kortbyxor..

Kom mig så efter en liten stund ut på öppet vatten. Och då var frågan? Vart hän vill jag? Hade väl tankar om att segla opp mot någon hamn i Göteborgstrakten. Dock har detta område en lite nackdel. Är man på vät mot Smögen så blir de flesta hamnar i området lite offside..

När vinden så vred så beslöt jag att sätta kurs mot Skagen. Ja en tämligen lång sträcka men vinden ville för mig dithän..

Efter ett par timmar så observerar jag en segelbåt om babord, själv seglar jag för babords halsar på en kryssbog och  så gör även denna båt.. Blir dock en aning häpen när denna skuta kröker och sätter kursen rakt mot min stäv.. Eftersom de ombord på denna båt inte verkade ha någon som helst aning om varken sjövägsregler eller att hålla utkik så var det bara för mig att gira och låta dem passera..

När det hela avlöpt väl så blev jag väl en smula irriterad när jag ser att de dessutom går för motor samtidigt som de har segel oppe… Ja jag blev faktiskt så pass sur att jag tog mig friheten att ropa opp dem på VHF oh ställde då frågan.. Va i all sin dar sysslar ni med????

Det borde jag kanske inte ha gjort.. för en mycket irriterad dansk talade om för mig att de skulle sätta spinnaker.. och att jag för övrigt borde fara åt helvete.. Men men, väluppfostrad som man är så svarar man då.. Tack detsamma, hoppas du får en trevlig resa..

Efter denna lilla episod så vankades det kaffe och korsord medans autopiloten skötte sitt jobb. Men jag lovar.. jag spanar alltid av horisonten med jämna mellanrum.. Korsord har ju den fördelen att dom går att lägga åt sidan när man så önskar.. det är värre med andra sjöfarande.. de har väldigt lite förståelse för att jag sitter och funderar på lodrät 7.. åtta bokstäver .. så hette någon?–

Nåväl.. det bar så vidare med kurs mot skagen..Strax innan jag är i höjd med Anholt så talar minAIS om för mig att jag har en kollison att förvänta mig.. Lake Dahlia registerad i Panama ligger på kollisonskurs.. men enär här är gott om öppet vatten så gör jag som jag är lärd rörande segelbåt… Håll kursen och om möjligt farten..

Detta hade jag dock inget för, när det enligt mina instrument är mindre än två minuter kvar till kollision så kröker jag dikt styrbord.. Passerar så akterom.. Ropar opp på kanal 16 men inget svar..

En timme senare hör jag svenska kustbevakningen söka kontakt med samma fartyg.. dom ropade upprepade ånger men jag hörde aldrig fartyget svara.. Nyfiken som jag är så skulle jag gärna vilja höra slutet på historien men troligen så får jag segla vidare i min ovisshet..

Vilket jag gjorde tills vinden vred och ansåg att Läsö skulle vara en bätte hamn än Skagen… Och jodå nog kom jag iland… men det var inte helt enkelt.. vinden avtog och jag hamnade in en ström som bland annat ansåg att en piruett om 360 grader skulle var en trevlig övning… Nåväl.. kom till sist i hamn och nu ämnar jag strax att äntra kojen…